ONS Soepje kookt ook na corona door

Ruim een jaar geleden bracht buurtbewoner Linda Oerlemans soep bij een zieke collega. Dat smaakte naar meer, ONS Soepje was geboren. Daarna ging het snel met het initiatief. Het begon bij eetcafé Klopa. De start was hectisch en spannend. Maar de toestroom aan vrijwilligers versterkte het initiatief. ONS Soepje groeide snel uit tot een zeer gewaardeerde actie. Saamhorigheid tijdens corona in Tilburg! Later verhuisden ze naar wijkcentrum Koninghaven. Er kwamen nog meer vrijwilligers en ook raadsleden, wethouders en zelfs de burgemeester kwamen helpen. ONS Soepje groeide verder en moest weer verhuizen. Nu naar de Diamant-groep aan de Zevenheuvelenweg.

Toen ONS Soepje bijna ten onder ging aan eigen succes is de aanpak veranderd. Het bezorgen van zoveel soepjes al een jaar lang, werd wat te veel voor de vrijwilligers. Vanaf augustus 2020 worden de soepjes daarom niet meer gebracht, maar zijn ze af te halen bij wijkcentra. Natuurlijk ook bij ons buurtcentrum In De Boomtak. Elke dinsdag en donderdag wordt er vers gekookt. Denk aan romige prei-kerrie soep, pasta bolognese, kip tandoori of hutspot. Onze buren, Jos en Paul, halen de soep en gerechten op bij\de Diamant-groep en verspreiden  uit over de wijkcentra in Tilburg. In onze buurt wordt de uitgifte gecoördineerd door Sonja. Woensdag en vrijdag kun je hier voor €3,95 een gezonde en verse maaltijd afhalen.

ONS Soepje gaat ook na corona door. Iedereen mag meedoen, ook mensen die misschien denken dat ze er niet voor in aanmerking komen. Van de bijdrage worden ook de maaltijden betaald voor mensen met minder budget. Door goedkope en gezonde maaltijden te bestellen help je ook het goede doel. Een win-winsituatie dus!

Een groot deel van de vrijwilligers die zich voor ONS Soepje inzet komt uit de Bomenbuurt. Hoe raakten zij zo betrokken?

Lique:
“16 maart 2020 zou ik starten met een nieuwe baan als stewardess, mijn oude baan had ik opgezegd, en toen kwam corona… Ik wilde graag iets voor anderen betekenen in die zware tijd en kwam via Serve the City terecht bij ONS Soepje als bezorger. Dat heb ik 3 weken gedaan tot bleek dat mijn ervaring als planner en coördinator heel goed van pas kwam op kantoor. In de rol van vrijwilligerscoördinator deed ik planning, routes, facilitaire ondersteuning en sales. Mooi om te zien hoe de inzet van zoveel vrijwilligers
tot zo’n succes heeft geleid, dat geeft me veel energie.

Laurens:
“Via de media kwam ik het initiatief tegen. Ik vond het hartverwarmend op een moment dat velen een steuntje in de rug konden gebruiken. Het was voor mij makkelijk om te helpen, door de beperkingen zat ik ook veel thuis. Het leukste vond ik de contacten met
zoveel verschillende Tilburgers op plekken waar je normaal niet zo vaak komt. Het initiatief wordt echt heel erg gewaardeerd in ons Tilburg!”

Annelies:
“Ik bracht wat lege jampotjes voor soep naar Linda en kwam met haar aan de praat. Toen ze me vroeg of ik meer kon betekenen bij de start van ONS Soepje hoefde ik daar niet lang over na te denken. Ik voelde me machteloos omdat ik niets kon betekenen in de zorg, maar op deze manier toch het verschil kon maken door kwetsbaren in onze stad te helpen! Het was een intensieve periode maar ik heb er geen moment spijt van gehad.

Jos en Paul:
“Paul en ik bezorgen al vanaf het begin met veel plezier voor ONS Soepje. Als pensionado’s zijn we blij dat we allebei nog vitaal zijn en op deze manier maatschappelijk een steentje bij kunnen dragen. De dankbaarheid van de mensen geeft veel voldoening. We hopen nog lang lekkere soepjes te kunnen bezorgen!”

Jan:
“Mooi om te zien hoe een kleine bijdrage aan ONS Soepje machteloosheid omzet in het gevoel iets voor elkaar te kunnen betekenen. Ik dacht mee over financiële middelen, hielp met flyeren van folders en zocht naar mogelijkheden voor uitgiftepunten. Het allerbelangrijkste is dat we dit met vele vrijwilligers samen voor elkaar krijgen.”

Famke:
“Ik kende ONS Soepje al omdat ik al lege potten had gebracht om soep in te doen. Toen hoorde ik dat het eindexamen niet doorging en vroeg Linda of ik adressen op tasjes wilde gaan schrijven. Ik heb eerst een dag in de keuken geholpen en een paar dagen later was ik een van de bezorgcoördinators. Ik heb veel plezier gehad in het werk, vooral samen met de andere vrijwilligers tijdens het koken. Een hele leuke groep die er echt voor stond om zo veel mogelijk mensen te helpen en blij te maken. En de gedachte dat je
zo veel mensen echt helpt was ook erg fijn, ze waren heel dankbaar.”

Geert:
“Ik heb mijn bijdrage graag gedaan voor het goede doel. Ik kende het via mensen van In De Boomtak. Door corona moest ik wel alles op afstand verzorgen, aan de zijlijn als het ware. Zo kon ik de boekhouding verzorgen, dat hield me aardig bezig. Ik heb maar met 2 mensen contact gehad over de werkzaamheden dus ik ken verder niet veel van de andere vrijwilligers, maar het is mooi om dat samen te doen voor anderen.”

Nieuwe klanten kunnen zich aanmelden via: www.onssoepjetilburg.nl.
Kijk voor meer informatie op de facebookpagina onsssoepjetilburg.

🖊️ Laurens Elzinga, Fransje ter Doest
📷 ONS Soepje